Det hände mycket på innovationsområdet inom flyget under 2018.
I maj fick Boeing-backade elflygstillverkaren Zunum Aero en order på 100 hybrid- och elektriska flygplan som ska gå i kommersiell trafik och börja levereras 2022. Det är en mycket viktig order. Det är när en stor kund är beredd att investera i ett projekt som det övergår från innovation till business. Ordern ökar tempot och tvingar Zunum att lösa sina utmaningar och få upp 12-sitshybridplan i kommersiell trafik, och ger konkurrenterna incitament att öka sina ansträngningar.
I juni lyfte det första elflygplanet i Sverige från Bromma Flygplats. Planet, ett Pipistrel Alpha Electro, är ett tvåsitsigt skolflygplan. Pipistrel utvecklar nu större flygplan som ska kunna frakta passagerare i kommersiell trafik.
I december lanserades ELISE (Electric Aviation in Sweden) ett stort projekt för att etablera Sverige som föregångsland inom elflygstillverkningen. Projektledaren, Chalmersforskaren Anders Forslund presenterade en roadmap för hur tekniken kan användas i Sverige. Målet är att få upp ett svenskt elflygplan med åtta passagerare i luften inom två år. Projektet backas av bland andra Chalmers tekniska högskola, Luftfartsverket QRTECH och RISE tillsammans med flygindustrin.
Allt tyder på att utvecklingen kommer att gå ännu snabbare under 2019. Det är alltid svårt att spå, särskilt om framtiden.
I Aviation Weeks framtidsspaning kommer 2019 bland annat att präglas av kommersiell rymdturism och experiment med flygande, elektiska Ubertaxis som startar och landar vertikalt.
EasyJet planerar att testflyga ett elektriskt flygplan med 9 passagerare.
Chefen för Rolls-Royce Electrical konstaterar att antalet UFO-observationer kommer att öka dramatiskt, eftersom elektriska flygfarkoster inte behöver konstrueras som de flygplan vi är vana. ”Det här är den verkligt intressanta delen av flygets elektrifiering – elektrisk strömfördelning gör det möjligt att omstöpa framtidens flygfarkoster”, säger han.
Dubaipolisen ska börja träna på att flyga sina elektriska elmotorcyklar, som är ett sätt att ta sig fram snabbare i stadens ökända trafik.
De allra mest intressanta tekniksprången under 2019 har vi sannolikt ingen aning om ännu. Det kommer att bli ett spännande år – men sannolikt blekna i jämförelse med 2020.
God Jul från Smart Flyg!